Gezonde School

Als we willen dat kinderen gezonder leven, dan is het belangrijk dat ze ook op school – waar ze een groot deel van hun tijd spenderen – gezond eten en drinken. Ervaren dat gezond eten lekker en heel gewoon is, helpt om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Leerlingen die op school activiteiten op het gebied van voeding aangeboden krijgen, eten meer groenten en fruit dan andere leerlingen. En leerlingen met een gezondere leefstijl halen betere schoolprestaties dan leerlingen met een minder gezonde leefstijl. Ook zijn voeding en bewegen gezamenlijk van invloed op de energiebalans. Als de energiebalans niet in orde is, heeft dit consequenties voor het lichaamsgewicht en mogelijk de gezondheid.

Hoeveel suiker zit er in een pakje drinken? Klik hier
Bekijk ook de factsheet van het RIVM: Klik hier

Voedingsgewoonten, gewicht en gebit

Heeft u vragen of hulp nodig rond voedingsgewoonten, gewicht en gebit? U bent niet de enige! De GGD staat graag klaar om uw vragen hierover te beantwoorden. Klik hier voor de website van de GGD Utrecht. 

Pauzebeleid

We vinden het belangrijk dat er op school gezond gegeten en gedronken wordt tijdens de pauzes, de lunch en bij het trakteren, omdat gezond eten bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen. 

Geef uw kind daarom een gezond tussendoortje mee. Een appel, druiven, banaan, aardbeien, er is keus genoeg om iets gezonds mee te geven. Houd bij voorkeur maximaal 1 dag in de week als 'koekdag'. Als u koek meegeeft, let dan op de grootte, de toevoegingen en de hoeveelheid koek. Lees op de verpakking het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker, er zit zoveel verschil in. Chocoladekoeken en koekjes met nootjes of glitters bevatten meer calorieën dan koeken zonder. En koekzakjes bevatten veel meer calorieën dan een enkel koekje. Ook een volkoren of bruine boterham is een goed en gezond tussendoortje om mee te geven.

Geef uw kind zo min mogelijk vruchtensap mee. Ook al lijkt sap gezond, net als in gesuikerde frisdrank zitten er veel calorieën in en het is geen vervanger van fruit. Ook voor bepaalde dranken geldt: kijk op de verpakking naar het aantal calorieën. Water, melk en thee zonder suiker is de meest gezonde keuze (ook voor de tanden).

Fruitdagen

Om het gezond gedrag van de kinderen te stimuleren zijn de woensdag en vrijdag fruitdagen. Op deze dagen eten we alleen fruit (of groente) en maken we geen uitzonderingen voor andere tussendoortjes.

Traktatiebeleid

Onder schooltijd wordt er liever niet gesnoept. Laat uw kind daarom met een verjaardag iets gezonds trakteren in plaats van snoep of chips. U denkt misschien: "Ach die ene keer per jaar dat mijn kind jarig is..." Maar de meeste ouders uit de klas denken net zoals u. Uw ene uitzondering van 'het mag wel een keertje ongezond'  telt voor de hele klas. Wees goed voor uw kind en zijn vriendjes: laat uw kind op school gezond trakteren.
Geschikte traktaties zijn (versierd) fruit of groente. Ook kleine porties van producten die niet te vet of te zoet zijn een goede traktatie, zoals een doosje rozijntjes of popcorn, rijstwafel, soepstengels, eierkoek of een rolletje met kleine snoepjes, spekjes of een lolly.